Er is een enorm verschil tussen de sportdeelname van Utrechters met een migratie-achtergrond en Utrechters die de achtergrond niet hebben. Met name het lage aantal meisjes dat sport is zeer zorgwekkend. GroenLinks wil een onderzoek naar segregatie in de sport. 'Utrecht is een stad voor iedereen. Dat geldt voor wonen, werken, leven en sporten.'

Dit zegt GroenLinks-raadslid Steven de Vries tijdens de behandeling van de sportnota. 'Deze sportnota staat bol van de ambities. In de meeste kunnen wij ons prima vinden. Maar GroenLinks vindt dat er een belangrijke kans gemist wordt: inzet op het verhogen van de sportparticipatie van alle Utrechters.

Sportschoolverenigingen

In wijken waar het slecht gesteld is met de sportdeelname is het ook veel vaker slecht gesteld met de gezondheid van de bewoners, zegt De Vries. 'Of hier sprake is van een oorzakelijk verband, ik weet het niet. Ik zie mogelijke oplossingen om de sportdeelname op te krikken, bijvoorbeeld door sportverenigingen meer aan scholen te koppelen, via schoolsportvereningen. Maar wij zouden graag een zorgvuldiger analyse zien, met op basis daarvan een plan van aanpak.'

Vrijwilligers

Sport is erg belangrijk voor GroenLinks. Het geeft mensen veel plezier, het is gezond en het zorgt voor een krachtige samenleving, zegt De Vries. 'GroenLinks heeft grote waardering voor de wijze waarop duizenden vrijwilligers zich inzetten. De ene door één keer per jaar een bardienstje te draaien, de ander door dag in dag uit voor een vereniging in touw te zijn. Aan hen wil ik graag mijn dank uitspreken.'