'Dit is de zoveelste klap voor onze Utrechtse sekswerkers. Ik baal enorm voor hen dat de opening van het Nieuwe Zandpad opnieuw is uitgesteld.'

Dit zegt GroenLinks-raadslid Steven de Vries in een eerste reactie op het nieuws dat het contract met investeerder BeJa Accommodaties is ontbonden, op grond van het besluit van het college naar aanleiding van de Bibob-procedure. Uit het Bibob-onderzoek blijkt dat sprake is van een ernstige mate van gevaar dat in of met de onroerende zaken waarop de vastgoedtransactie betrekking heeft mede strafbare feiten zullen worden gepleegd.

'Het is goed dat deze procedure er is. We moeten blij zijn dat dit bedrijf niet verantwoordelijk wordt voor de verhuur van de werkruimte, en daarmee indirect voor het welzijn van de vrouwen. Maar wat is het rot, en dan druk ik me nog zachtjes uit, voor de sekswerkers die gewoon hun werk willen doen,' aldus De Vries.

De gemeente koos eerder voor BeJa Accommodaties B.V. als voorkeursinvesteerder. Nu wil Utrecht in gesprek met Non Nobis, die als tweede uit de tenderprocedure is gekomen. Non Nobis, Latijn voor niet voor ons, maakte in een eerder stadium indruk op De Vries vanwege hun plan van aanpak om misstanden in de raamprostitutie tegen te gaan. Als deze organisatie nog wil investeren in het Nieuwe Zandpad, zal er wederom een Bibob-procedure volgen. 'Ik wens voor de sekswerkers dat de volgende potentiele investeerder, of dit nu Non Nobis is of een andere, goed uit de procedure komt. En dat er dus zo snel mogelijk begonnen kan worden met de bouw.'