De GroenLinks-fracties in de vier grote steden pleiten voor een landelijke roetnorm. ‘Luchtvervuiling is één van de grootste vermijdbare doodsoorzaken in grote steden. Een landelijke norm voor de uitstoot van roet kan levens redden,’ aldus Arno Bonte, raadslid voor GroenLinks in Rotterdam.
Er is een fijn stofnorm, een stikstofdioxidenorm, maar geen roetnorm, dit terwijl roet zeer schadelijk is voor de gezondheid. Dit is de reden dat de GroenLinks-fracties in de vier grootste steden pleiten voor een roetnorm. 'Met een roetnorm moet je simpelweg andere keuzes maken bij het nemen van luchtkwaliteitsmaatregelen,' zegt Monique Bollen, raadslid voor GroenLinks in Utrecht. 'Met de uitbreiding van de milieuzone hebben we in Utrecht bijvoorbeeld specifiek gekeken naar roet, en daarom hebben we heel bewust gekozen om te focussen op dieselauto's.'
Grote ambities
Ook het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) schreef eerder dat roet de norm moet zijn voor het nemen van verkeersmaatregelen. Die norm, zegt Bollen, moet een norm zijn voor gezonde lucht
Het wordt vervolgens haar overigens niet eenvoudig voor het Rijk en gemeenten om aan die norm te voldoen. ‘Daar moet je grote ambities voor hebben. Dunkt mij dat we allemaal een grote ambitie van dit kabinet en van gemeenten mogen verwachten, het gaat namelijk om onze gezondheid.’
Roetkaart
In Utrecht publiceerde GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk (Duurzaamheid en Verkeer) eind vorig jaar een roetkaart waaruit blijkt dat verkeersreductiemaatregelen een positief effect hebben op de luchtkwaliteit. Geen reden voor een feestje, zegt de wethouder. 'Ongezonde lucht is de grootste veroorzaker van gezondheidsklachten waar mensen niets aan kunnen doen. Met de gezondheid van mensen mag je nooit marchanderen, dus de lucht moet schoner.'
In alle steden pleit GroenLinks voor de invoering van een milieuzone voor de meest vervuilende auto's. Dit is volgens Bonte, Bollen, Zeeger Ernsting (Amsterdam) en Inge Vianen (Den Haag) noodzakelijk om de vuilste auto's voor het leeuwendeel van de roetuitstoot zorgen. Bollen: 'In Utrecht weren we vanaf 1 januari 2015 diesels van voor 2001 uit de binnenstad. Door twee procent van de auto's te weren wordt de emissie door wegverkeer 30 procent minder.'