Afgelopen week besloot een meerderheid in de Tweede Kamer dat Amsterdam en Utrecht de vrijheid krijgen om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. GroenLinks en D66 zijn blij met deze mogelijkheid. Ze willen dat het college hier snel gebruik van gaat maken en stellen vandaag mondelinge vragen.

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “De overlast van snorfietsen in Utrecht is groot. Ze stoten extra veel fijnstof uit, omdat de verbranding in de motor minder volledig is. Dit is schadelijk voor de volksgezondheid, vooral voor de fietsers en voetgangers achter hen. Wij willen juist dat Utrecht een gezonde, prettige en bereikbare stad is met ruimte voor fietsers en voetganger.”

GroenLinks en D66 vragen het college vandaag per wanneer het formeel mogelijk wordt om snorfietsen van de fietspaden te weren en hoe ver Utrecht al is met voorbereidingen. Daarnaast willen ze weten of Utrecht voldoet aan de voorwaarden die de minister heeft hiervoor heeft gesteld.

De partijen pleiten al langer voor maatregelen tegen de overlast van brommers en snorfietsen. In 2015 hebben GroenLinks en D66 een Actieplan Aanpak Scooteroverlast opgesteld en aangeboden aan het college. De partijen zijn dan ook trots dat veel maatregelen uit dit Actieplan inmiddels zijn uitgevoerd: er is meer handhaving op fout geparkeerde brommers, het weren van de meest vervuilende scooters wordt onderzocht en brommers zijn vrijwel overal van het fietspad. Dat laatste geldt nu nog niet voor de snorfietsen, omdat dit tot nu toe wettelijk niet mocht. D66 raadslid Indra te Ronde: “Het levert onduidelijkheid op dat snorfietsen wel, en brommers niet, op het fietspad mogen. Snorfietsen rijden in Utrecht even hard als brommers en leveren daarom ook veel onveilige situaties op.”

GroenLinks, D66, PvdA en PvdD hebben in december vorig jaar hun zorgen hierover geuit bij de minister van Infrastructuur en Milieu.