In het ontwerp worden 350/400 betaalbare woningen gebouwd, zowel sociale huur als middenhuur en betaalbare koop. GroenLinks raadslid Erwin Virginia: “Dit is een hele goede en belangrijke ontwikkeling die past bij de visie van GroenLinks: het bouwen van veel betaalbare woningen binnen de stad, dichtbij openbaar vervoer en groen.”

GroenLinks vindt het mooi dat er in het nieuwe ontwerp veel groen en water bijkomt. Mensen kunnen varen op een doorgetrokken Leidse Rijn, er komt een park naast het water en twee tuinen. Wat GroenLinks betreft komt er ook een groene route naar het dichtbij liggende Daalsepark. Daarom staat GroenLinks onder een voorstel van de ChristenUnie voor meer groen en minder rijstroken in de Daalsetunnel en een maximumsnelheid van 30 km/uur.

Keuze voor fietstunnel Leidsweg/van Sijpestijnkade

Virginia: “De keuze voor wel of geen de fietstunnel bij de Leidseweg was voor onze fractie ingewikkeld. Uiteindelijk gaven de voordelen voor de fiets en de bus de doorslag om de fietstunnel te kiezen. Utrecht is een echte fietsstad en het is rond Utrecht Centraal nu al erg druk. De verwachting is dat er alleen maar meer fietsers bijkomen en de tunnel nodig is om te voorkomen dat het vastloopt. Fietswachtrijen van 700 meter helemaal tot aan de Munt moeten we niet willen en is ook niet prettig voor omwonenden.” Bij een tunnel is er minder ruimte voor voetgangers dan in het ontwerp zonder fietstunnel. Virginia vroeg de wethouder daarom om extra aandacht te besteden aan de oversteekbaarheid voor voetgangers. Ook stelde hij voor om de tunnel aantrekkelijk te maken met groen en kunst, in lijn met het eerdere GroenLinks plan ‘Tunnelvisie’. In het debat zei de wethouder toe beide te gaan doen. GroenLinks raadslid Fred Dekkers steunt het nieuwe ontwerp voor het Lombokplein, maar stemt tegen de fietstunnel.