'Dit is een historische fout. Uit geen enkel onderzoek blijkt nut en noodzaak. De minster voert symboolpolitiek ten koste van leefbaarheid van Utrecht en de gezondheid van Utrechters.' Dit zegt GroenLinks-raadslid Thijs Weistra in een eerste reactie op het besluit van minister Schultz van Haegen om door te gaan met de verbreding van de A27.
Tijdens een persconferentie in het Utrechtse provinciehuis maakte verkeersminister Schultz van Haegen dinsdag bekend dat zij haar handtekening zet onder het ontwerptracebesluit voor de verbreding van de A27. Hiermee zet zij een nieuwe stap om de A27 te verbreden. 'Een minister hoort de gezondheid en de leefbaarheid van burgers niet boven haar eigen politieke belang te stellen. Dat ze dit wel doet is heel erg voor Utrecht,' zegt Weistra.
Vervolgstappen
GroenLinks noemt het onvoorstelbaar dat Minister Schultz de verbreding door wil zetten terwijl er geen verkeerskundige noodzaak is om het aantal rijstroken op de A27 uit te breiden naar 2×7. Bovendien blijkt uit de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse, en de second opinion door het Centraal Planbureau, dat de kosten van de verbreding niet opwegen tegen de baten. GroenLinks beraadt zich op vervolgstappen. Weistra: 'Als er een mogelijkheid is, hoe klein ook, dan zullen we die onderzoeken.'
Geen nut, geen noodzaak
Eerder sprak een grote meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad zich al uit tegen de verbreding van de A27. D66, SP, PvdA, ChristenUnie, Student & Starter en Partij voor de Dieren steunen het initiatief van GroenLinks om een zienswijze in te dienen om duidelijk te maken dat de weerstand tegen de verbreding van de A27 in Utrecht breed wordt gedeeld.
Een minister hoort de gezondheid en de leefbaarheid van burgers boven alles te stellen
In de zienswijze zeggen de partijen dat de nut en de noodzaak van de verbreding niet is bewezen, dat de verbreding grote gevolgen heeft voor het cultuurhistorisch landschap van Amelisweerd, dat het negatieve gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit en dat het geluidsoverlast toeneemt.
Ook provincie tegen
De gemeente Utrecht is al jaren fel tegen de verbreding van de A27. In juni dit jaar werd bekend dat ook de provincie Utrecht tegen de verbreding is van de snelweg bij Amelisweerd.
Sinds het uitlekken van de plannen voor een snelweg door Amelisweerd in 1971 is er vanuit Utrecht veel verzet geweest. Ga hier naar de speciale website van GroenLinks over de A27. Hier vind je onder andere historisch materiaal.