Het bestemmingsplan voor de 2e Asselijnstraat is vandaag door de gemeenteraad vastgesteld, zonder de voorgestelde rijbaan voor busverkeer. Vijf partijen, waaronder GroenLinks, dienden het wijzigingsvoorstel in dat busverkeer op de 2e Asselijnsstraat onmogelijk maakt. Het amendement werd raadsbreed gesteund.

De gemeente is momenteel bezig om grond aan te kopen (een parkeerterrein naast het TNT gebouw) die nodig is voor de aanleg van de Verlengde Van Zijstweg. Dat wordt de definitieve route voor de nieuwe busbaan naar het nieuwe busstation naast Utrecht Centraal. Omdat de grond nog niet aangekocht is, moest de gemeente een alternatieve route ontwikkelen voor het busverkeer. Veel bewoners van de aangrenzende Dichterswijk vreesden dat over de 2e Asselijnstraat duizenden bussen per dag zouden gaan rijden. Rottier pleitte er voor de vormgeving van de 2e Asselijnstraat nu verder in nauw overleg met de omwonenden te ontwikkelen. "Juist om het vertouwen terug te winnen", aldus Rottier.

GroenLinks had kritiek op de rommelige manier van beargumentering, participatie en besluitvorming rond bestemmingen en openbaar vervoer in dit Westelijk deel van het Stationsgebied.

De gemeente is overigens al gestart met de aanleg van de Verlengde van Zijstweg. Zodra het akkoord met de grondeigenaar is getekend, kan de weg snel worden voltooid.