De strikte voorwaarden die GroenLinks heeft gesteld aan het verder uitwerken van het voorkeursalternatief voor de Ring Utrecht zijn in de raad aangenomen. Zo komt er meer aandacht voor de leefbaarheid in wijken en de gezondheid van bewoners. Ook de motie die uitspreekt dat de voorkeur van een meerderheid van de raad uitgaat naar een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur op de A27, A12 en de Noordelijke Randweg Utrecht werd door het college overgenomen.
Amendementen
Er werden een aantal wijzigingsvoorstellen aangenomen die de voorwaarden voor de uitwerking van het voorkeursalternatief scherper stellen. Zo wordt de integrale aanpak via de Ladder van Verdaas gevolgd, komen er aanvullende condities zoals het inzichtelijk maken van de veronderstelde vermindering van het autoverkeer op het onderliggend wegennet. Er moet worden gekeken waar er kansen liggen om de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren en de barrièrewerking van de wegen te verminderen. Ook de bereikbaarheidsdoelstellingen en de omgevingsdoelstellingen (lucht, geluid, leefbaarheid) moeten op gelijkwaardige en transparante wijze worden meegenomen in de besluitvorming
80 kilometer per uur
Een van de doelen van de Planstudie Ring Utrecht is om de leefbaarheid in de stad en regio te verbeteren. Luchtkwaliteit en geluidshinder zijn belangrijke factoren voor de kwaliteit van de leefomgeving en kunnen een grote invloed hebben op gezondheid. Bij een verlaging van de maximumsnelheid daalt ook de lucht- en geluidsoverlast en de effecten op de omgeving. GroenLinks diende de motie in die werd gesteund door de PvdA, D66, SP en LU en spraken daarmee de voorkeur uit om op de A27, A12 en de NRU 80 kilometer per uur als maximumsnelheid in te voeren.
Wethouder Lintmeijer gaat zich hard maken voor de door de raad meegegeven punten en noemde het een 'goede steun in de rug richting de onderhandelingen met het rijk'.