Else Huisman van Wishing Well West is de winnaar van de Marry Mos Prijs 2016. Zij kreeg zaterdag een geldprijs en een beeldje gemaakt door Stichting Echt Waar in opdracht van GroenLinks Utrecht.

Tegendraads, een voorbeeld voor anderen en de motor achter vele initiatieven in de wijk. Dit zijn slechts een paar van de vele lovende woorden die de jury in haar rapport schrijft over Else Huisman. Huisman is het gezicht van Wishing Well West, een sociale, culturele en groene ontmoetingsplek voor de wensen en ideeën van buurtbewoners en kunstenaars uit Lombok en Utrecht West.

Uit het juryrapport:
'Wishing Well West is een mooi initiatief van bewoners uit Complex 507. Een prachtig woonblok middenin Lombok. Geroemd vanwege de doorzettingskracht van de bewoners die hun wijkje niet lieten slopen. De drijvende kracht achter Wishing Well West is Else Huisman.Ze combineert de taken van een bewonerscommissie met die van een welzijnswerker vanuit het idee dat mensen beter af zijn als ze meer zeggenschap krijgen over hun eigen woonsituatie. Ze experimenteert met nieuwe concepten als zelfbeheer, de wooncorporatie, en right to challenge, kunst in de wijk, en budget-monitoring. Else staat symbool voor een aanpak van onderop en het verbinden van mensen op alle niveau's. De jury geeft de prijs aan Huisman als blijk van waardering voor je inzet, je enthousiast, gedrevenheid, vernieuwingsvermogen en eigenzinnigheid'.

Onder Anderen

De jury, bestaande uit Boudewijn Oremus, Daan van den Burgh, Ditter Blom, GroenLinks-voorzitter Esther Kersten, oud-raadslid Stephanie Bottse en Marry Mos, koos eerder deze week drie genomineerden uit twintig initiatieven die kans maakten op de Marry Mos Prijs.

Maar niet alleen de winnaar wordt beloond, ook de nummers twee en drie krijgen een Marry Mos beeldje en een geldprijs. Gekroond als nummer drie is zaterdag Stichting Onder Anderen. Zij organiseren diners waar mensen elkaar kunnen ontmoeten onder het genot van een gezonde, goedkope maaltijd. De tweede prijs gaat naar buurttuin de Zandloper, een speeltuin in zelfbeheer.

Marry Mos Prijs

De Marry Mos Prijs is in een initiatief van GroenLinks Utrecht. De prijs gaat naar een sociaal maatschappelijk Utrechts initiatief dat verbindend is, tot meer betrokkenheid leidt, van onderop tot stand is gekomen en bovendien eigentijds is. Voormalig GroenLinks-fractievoorzitter Marry Mos kreeg deze prijs bij haar vertrek uit de fractie. De prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt.