De fractie van GroenLinks wil van het college duidelijkheid over de duurzaamheid en de energieprestaties van nieuwe gebouwen in het stationsgebied. Raadslid Steven de Vries heeft hierover schriftelijke vragen aan het college gesteld. "Van het nieuwe stadskantoor is bekend dat het energieneutraal moet gaan worden, maar van andere gebouwen in het stationsgebied is dat nog behoorlijk onduidelijk", zegt De Vries.

De nieuwe bebouwing vormt een onderdeel van het grote stedenbouwkundig project stationsgebied dat als doel heeft om het stationsgebied van Utrecht veiliger en leefbaarder te maken en de groei van de stad te kunnen weerstaan. Het uiteindelijke doel is om een nieuw centrum te maken door het stationsgebied en de binnenstad van Utrecht. De gebouwen die in het gebied verrijzen of verbouwd worden blijven voor een lange tijd staan. De duurzaamheid en de energieprestaties zijn daarom van groot belang.

De Vries wil, naast de gebruikte normen voor de energieprestatie, weten in hoeverre het mogelijk is om tot een integrale aanpak te komen van de duurzaamheid in het stationsgebied, bijvoorbeeld door het op grote schaal toepassen van koude- en warmteopslag. Op de plaats van het huidige streekbusstation zou een energieneutraal en zelfs en energieleverend gebouw worden neergezet. Door het wijzigen van de plannen voor de fietsenstalling, is ook dit onzeker geworden. De Vries wil weten of het college nog andere mogelijkheden ziet voor een dergelijk icoon van duurzaamheid. Ook wil GroenLinks een overzicht van zaken als materiaalgebruik en klimaatadaptatie in de gebouwen.

Lees hieronder de vragen aan het college:

  1. Is duurzaamheid en energieprestatie een belangrijk thema als het gaat om de bebouwing in het stationsgebied en hoe komt dat tot uiting?
  2. Wordt het nieuwe stadskantoor daadwerkelijk energieneutraal in haar verbruik? Zo ja, waar bestaan de maatregelen uit en wat leveren ze op? Zo neen, waarom niet?
  3. Welke normen voor de energieprestatie gelden nu bij de bouw
    in het stationsgebied? Is het mogelijk om de energieprestaties van
    andere te bouwen of verbouwen gebouwen inzichtelijk te maken? Graag
    ontvangen wij hier een overzicht van.
  4. Worden de meest recente of gedateerde normen voor de energieprestatie in het stationsgebied gehanteerd?
  5. Het is inmiddels bekend dat het nieuwe Centraal Station perronkappen krijgt met daarin zonnecellen verwerkt. Ziet het College mogelijkheden om in overleg met ProRail en NSpoort te kijken naar meer kansen voor een duurzame bouw?
  6. Op de plaats van het huidige streekbusstation zou een energieneutraal en mogelijk zelfs energieleverend gebouw komen. Door het wijzigen van de plannen voor de fietsenstalling lijkt dit onzeker geworden. Zijn er mogelijke andere locaties voor een dergelijk icoon van duurzaamheid?
  7. In hoeverre is het mogelijk om tot een integrale aanpak te komen van de duurzaamheid van het stationsgebied, waarbij bijvoorbeeld op grote schaal warmte/ koude opslag toegepast wordt? In hoeverre speelt de bouw van de bio-wasmachine hierbij een rol?
  8. In hoeverre wordt er in het stationsgebied andere kansen voor duurzaamheid benut (zoals materiaalgebruik, klimaatadaptatie etc)? Graag ontvangen wij hier een overzicht van.
  9. In hoeverre wordt in het stationsgebied ingezet op duurzaam vervoer (en verminderen van het autogebruik) bij nieuwbouw, wat betekent dit voor bijvoorbeeld de parkeernorm en de bouw van parkeergarages?