Hoeveel bewegen jullie in de coronatijd? Heb je al een hometrainer gekocht om tijdens het werken in beweging te blijven? Gebruik je de weggevallen reistijd om een rondje te hardlopen of mis je juist je sportmaatjes en -vereniging en beweeg je minder dan ooit? Zelf merk ik dat heel graag een extra rondje buiten ga lopen, maar dat er ook dagen zijn dat ik juist alleen maar binnen zit.

Op een dag dat ik binnen zit, hoor ik opeens muziek. Ik open mijn deur en zie een paar dansers van Sport Utrecht staan. Zij proberen zoveel mogelijk ouderen bij mij in het complex te verleiden om vanuit hun deurpost mee te bewegen. Gezond om te doen én een fijne afleiding als je de hele dag binnen zit.

Want eerlijk is eerlijk. Sport kan veel voor mensen betekenen in deze crisistijd. Het biedt afleiding en een reden om even naar buiten te kunnen. Online sportgroepjes waardoor je toch nog even wat mensen kan zien. Een instructeur op een pleintje in Overvecht die iedereen op de balkons aan het dansen krijgt, juist ook als je klein woont. Sportcoaches die kinderen van ouders met vitale beroepen onder hun hoede nemen. Of wanneer een buurtteam denkt dat het thuis even niet gaat, en met dat kind één op één gaat bewegen om even weg te zijn uit die omgeving. Mooie voorbeelden waarbij sport wordt ingezet om samen door deze coronatijd door te komen.

Op de persconferentie van 21 april maakte Rutte bekend dat sportverenigingen weer open mogen voor kinderen tot 12 jaar en voor kinderen t/m 18 jaar op aangepaste wijze. Tussen neus en lippen door zei hij iets opmerkelijks: sportverenigingen moesten vooral ook hun deuren openen voor kinderen die niet lid zijn bij de sportclub. Want sporten is goed voor iedereen. Er zijn helaas nog veel kinderen voor wie sport niet vanzelfsprekend is. Soms is de contributie te hoog, omdat iedere euro in het gezin telt. Juist deze kinderen kunnen nu ook terecht bij een vereniging.

Voor veel sportverenigingen is het een ingewikkelde tijd. Ook zij zitten met gevolgen van crisis: nieuwe regels, verantwoordelijkheden en een gebrek aan (kantine)inkomsten. Desondanks gingen verenigingen gelijk vol van start om kinderen weer te laten sporten. In een filmpje van Sport Utrecht zie je ze blij het veld oprennen. Op de vraag wat ze het meest gemist hebben, antwoorden de kinderen meestal de andere kinderen om samen mee te sporten. En hoewel het nog sporten bij de verenigingen pas weer net mag, hoop ik dat de sportverenigingen kansen zien om juist ook kinderen die geen lid zijn te laten sporten. En zo ook te zorgen voor ontmoetingen tussen kinderen die elkaar normaliter minder snel treffen. Hopelijk houden we de energie om het samen voor elkaar te boksen vast. Ook na corona.