De veelbesproken A2-tunnel gaat, ondanks de wens van een meerderheid in de Utrechtse gemeenteraad, niet eerder open. Dat bleek vandaag tijdens het raadsdebat over de vertraging van de tunnel, aangevraagd door GroenLinks, D66 en PvdA. Wethouder Bosch concludeerde dat het zeer waarschijnlijk niet haalbaar is voor Rijkswaterstaat om op korte termijn...

...het huidige veiligheidsplan zo aan te passen, dat het college de aanvraag kan goedkeuren. Wel wil de wethouder, op verzoek van GroenLinks, zo snel mogelijk een sessie waarin het voorgestelde alternatief samen met deskundigen bestudeerd wordt.

Het alternatief kan rekenen op een raadsbrede steun en spreekt de wens uit om de A2-tunnel eerder open te stellen voor personenauto’s. Het vrachtverkeer zou dan over het oude traject kunnen rijden. Met een dergelijke aanpassing zou de tunnel wellicht al over een paar maanden open kunnen.

GroenLinks maakt zich zorgen over de gevolgen van de tijdelijke oplossing voor de vertraging van de tunnel. Zo worden er tijdelijk extra rijstroken aangelegd waardoor de geluidsoverlast en luchtverontreiniging toeneemt, terwijl het doel van de tunnel juist is om die problemen aan te pakken.

Eerder deze week werd bekend dat de tunnel door diverse oorzaken pas uiterlijk eind 2012 open gaat. Op verzoek van Minister Eurlings heeft het College gewacht met het verstrekken van informatie aan de gemeenteraad. Eurlings wilde wachten met het nieuws tot hij zeker wist wat de exacte duur van de vertraging zou zijn. Meerdere fracties waren verbijsterd over die specifieke gang van zaken. GroenLinks, D66 en de PvdA dienden tijdens het debat een motie in die de Burgemeester en het College dringend oproept om zich in het vervolg te houden aan de informatieplicht aan de raad. De motie werd overgenomen door het college. De motie van de ChristenUnie om serieuze alternatieven voor de tijdelijke situatie te onderzoeken kreeg de steun van de voltallige raad.

Tweeënhalf jaar lang is Rijkswaterstaat met de gemeente in discussie geweest, onder andere over het veiligheidsysteem in de tunnel. GroenLinks raadslid en woordvoerder Chiel Rottier noemde het een hoop ‘gedoe’: “Eind 2009 wist Eurlings al dat er problemen tussen de aannemer en Rijkswaterstaat waren met betrekking tot de bouw en veiligheid. Het is dan ook onbegrijpelijk dat wij daar nu pas van horen. De gemeenteraad dient volledig en duidelijk geïnformeerd te worden, en in dit geval, bovenal tijdig!”

Volgens de eigenlijke planning zou de tunnel eind 2010 in gebruik genomen worden.