Vandaag werden in een extra gecombineerde commissievergadering de doorlichtingrapporten behandeld die uiteindelijk de input vormen voor de voorstellen die het college bij de Voorjaarsnota zal doen. Tijdens deze bijeenkomst is er gelegenheid voor de raadscommissies om in opiniërende zin met het college van gedachten te wisselen over de doorlichtingsrapporten. Lees de bijdrage van GroenLinks raadslid Hans Botman.
Inbreng gecombineerde commissievergadering Doorlichtingen
Voorzitter!
Het totaaloverzicht van alle doorlichtingen geeft een besparingspotentieel van 66 mln euro, waarvan zo'n 36 mln uit doelmatigheid. En dat op basis van een quick and dirty scan. Wij verwachten dat de totale besparing door efficienter werken nog groter uit kan pakken. Een prettig vooruitzicht, want hoe meer we hiermee besparen, des te minder hoeven we te bezuinigen op zaken die de bewoners direct raken.
De doorlichtingen zijn daarmee een goede eerste stap. Maar we moeten nu vooral niet achterover gaan leunen. Het college geeft in haar reactie op de doorlichting inkoop al aan meer besparingsmogelijkheden te zien, GL ziet ook op andere terreinen nog mogelijkheden, ik zal daar later in mijn bijdrage nog op terugkomen maar vraag van het college de toezegging dat haar zoektocht naar besparingsmogelijkheden niet stopt bij deze doorlichtingen.
De doorlichtingen richten zich uitsluitend op onze finaciele doelstelling: 55 miljoen structureel in 2014. Daarnaast hebben wij ook de inhoudelijke doelstelling om op basis van een regisserende rol wijkgericht en vraaggericht te gaan werken.
Gl ziet het wijk- en vraaggericht werken als uitgangspunt voor de vernieuwde gemeentelijke organisatie en als leidend voor de verdere inrichting van de organisatie. We moeten nu zo snel mogelijk komen tot een blauwdruk van onze nieuwe, wijk- en vraaggerichte organisatie. Aanstaande dinsdag spreken we over de uitgangspunten van dit wijkgericht werken. Dat is goed. Tegelijk moeten we ons realiseren dat de crux voor het slagen vooral ligt in de inbedding in de diensten. De wijkmanager moet voldoende mensen en middelen tot zijn beschikking krijgen om onze ambities daardwerkelijk vorm te kunnen geven. Maar daarover dinsdag meer.
Voor een aantal bezuinigingsvoorstellen uit de doorlichtingen heeft u de directeuren nu al opdracht gegeven deze uit te voeren. Natuurlijk is het belangrijk om de kansrijke besparingsopties uit de doorlichtingen zo snel mogelijk door te voeren. Maar als we daarbij onvoldoende aandacht hebben voor onze ambities, lopen we het gevaar de komende jaren verandering op verandering te moeten stapelen en dat kan desastreus uitpakken voor de motivatie van het personeel.
Voorzitter!
Zoals gezegd ziet GroenLinks nog aanvullende besparingsmogelijkheden.
U geeft zelf al aan dat het besparingspotentieel bij inkoop hoger is. Graag horen wij hoeveel hoger.
U schrijft bij inkoop: “De voorbereidingen voor de implementatie zijn in volle gang”. Hoe lang gaan die voorbereidingen duren? Geldt dat straks voor alle maatregelen? Gaan we ons tijdpad dan wel halen?
Overhead:
Wat GL betreft mag de ambitie nog wel wat verder omhoog. Waarom zouden we genoegen moeten nemen met 27% overhead als een zorginstelling toe kan met 18%?
Wij vinden het zorgwekkend dat organisaties als de bibliotheek en de stadsschouwburg wel betalen voor een pakket overhead, maar daar eigenlijk geen gebruik van maken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Wij kunnen hieruit niet anders concluderen dan dat we onze overhead nog veel efficienter moeten organiseren en daarbij nadrukkelijker moeten kijken naar de behoefte vanuit de diensten. Graag een toezegging.
Voor Communicatie, Personeel en Organisatie, financien en control, Juridische Zaken en Facilitaire dienst zouden we graag terug willen naar 1 centrale afdeling. Hierbij kan de centrale afdeling nog steeds medewerkers aan diensten toewijzen, zodat een bepaalde medewerker primair voor bijvoorbeeld DMO en SW werkt. Het is goed om te zien dat dit meegenomen is in de nadere verkenning van de besparingsambitie overhead. Wij denken dat we op deze wijze nog een flinke extra bezuiniging kunnen realiseren.
Bovendien kunnen wat ons betreft een aantal van die taken wel wat soberder uitgevoerd. Zeker in dit digitale tijdperk is het wat ons betreft niet noodzakelijk om elk rapport als 'koffietafelboek' vorm te geven. Daarmee besparen we ook nog eens flink op papier.
Wat we dus vooral missen is een overall doorlichting van de gehele eigen organisatie, inclusief partners in de stad zoals Citymarketing, waarbij we kijken naar 'dubbel werk'. Graag een toezegging!
Voorzitter!
We lopen kort nog even wat opmerkelijke zaken uit de diverse rapporten langs:
DMO
Een meer vraaggestuurde, gebundelde aanpak juichen wij toe. Dit past binnen het streven van dit college. De cruciale vraag is natuurlijk de effectiviteit van onze interventies. Kan het college dat onderzoeken?
Kwetsbare groepen:
Concentratie van activiteiten in 1 wijk is in onze ogen niet wenselijk. Het is essentieel dat we de kwetsbare groepen voldoende steun bieden, maar natuurlijk hebben alle Utrechters recht op basisvoorzieningen.
SO
Volgens het doorlichtingsrapport is het verbeteren van het projectmatig werken slechts realiseerbaar bij een intensief veranderingstraject (cultuur, leiderschap, capaciteiten); Een ernstig manco voor een organisatie die bestaat bij de gratie van projecten. Geeft het college de directies de opdracht dit traject zo snel mogelijk te doorlopen?
SW
Wat betreft tarieven kostendekkend maken vinden wij het jammer dat er pas bij de voorjaarsnota een uitwerking/voorstel komt. Wij zouden graag nu al van het college een reactie krijgen.
Dinsdag begrepen we dat uitbesteding van het IBU meegenomen wordt in de business case Stadswerken. Graag zouden wij zien dat uitbesteding van het IBU expliciet meegenomen wordt ook los van het op afstand plaatsen van Stadswerken als geheel.
BCD
Wij onderschrijven het uitgangspunt dat de in de doorlichting geidentificeerde besparing van 1,3mln een ondergrens is. GL deelt de inschatting van het college dat een grotere besparing haalbaar is.
Voorzitter!
We zijn op weg, maar tot mijn spijt moet ik constateren dat we minder ver zijn dan gehoopt. Graag zouden we daarom bij de voorjaarsnota al uitgewerkte voorstellen zien voor de herinrichting van de gemeentelijke organisatie, gebaseerd op de nieuwe, wijk- en vraaggerichte manier van werken.