De discussie was levendig maandagavond in buurtcentrum Oase. “Ik heb mijn hele leven gevochten om die Spoorlaan tegen te houden en dat blijf ik tot mijn laatste adem doen!”, sprak een geëmotioneerde buurtbewoner. Voor de bijeenkomst Op Weg in West kwamen een kleine honderd betrokken Utrechters naar Oase om mee te praten over alternatieven van GroenLinks voor het verkeer in West en om hun bezorgdheid te uiten over de plannen van de gemeente.

De avond begon met een presentatie verkeersdeskundige Roland Kager. Hij onderzocht in opdracht van GroenLinks de huidige verkeersstromen op de PHL-lanen. Volgens Kager is een flink deel van het verkeer op de Pijperlaan, de Haydnlaan en de Lessinglaan verkeer dat er niet thuishoort. Hij presenteerde een zestal maatregelen die het autoverkeer op het traject kunnen terugbrengen tot eenderde, zonder dat het op andere plaatsen in de stad aanzienlijk drukker wordt,

Kager legde uit dat de algemene filosofie achter verkeersafwikkeling spreekt van de kortste route als uitgangspunt. Helaas is die kortste route niet altijd de meest gewenste route, zeker niet als het de leefbaarheid in wijken of de luchtkwaliteit aantast. Verkeer dat bijvoorbeeld vanuit het zuiden richting De Bilt moet, heeft een goed alternatief over de snelweg, in plaats van dwars door de stad te rijden.

Daar was niet iedereen het mee eens. Een man die voor zijn werk in de Botlek dagelijks over de PHL lanen rijdt, reageerde: “Wat ik belangrijk vind, is dat ik snel de stad uit ben. Ik kan de snelweg wel op, maar dan sta ik vast in de file. Ik móet wel over de PHL lanen. Het gaat niet om de kortste, maar om de snelste route. Ik wil gewoon snel op mijn werk zijn.”

GroenLinks raadslid en woordvoerder verkeer Peter van Corler: “Natuurlijk zien wij het liefst dat u gebruik maakt van het openbaar vervoer en de fiets. Het is een principiële en politieke keuze om te zeggen dat doorgaand autoverkeer niet in woonwijken thuishoort. Als we de stad leefbaar en gezond willen krijgen, dan moet dit autoverkeer zoveel mogelijk over de snelwegen rijden. De snelweg is bedoeld voor het afhandelen van grote verkeersstromen. Die horen gewoon niet in een stad thuis.”

De avond werd afgesloten met een oproep van fractievoorzitter Marry Mos. “Ik merk dat u het idee heeft dat de plannen, inclusief die Spoorlaan, al vast liggen en dus niet meer te veranderen zijn. Maar de inspraak over de plannen voor het verkeer in West loopt nog tot 6 mei. Maakt u alstublieft gebruik van de mogelijkheid om te laten weten dat u het er niet mee eens bent. Organiseer protesten, schrijf en bel raadsleden, laat de bezorgdheid die u vanavond hier heeft verwoord, doorklinken tot in de kamer van wethouder Bosch.”

GroenLinks blijft zelf actief met het ongevraagd aanreiken van alternatieven. Het kan toch niet zo zijn dat dit college huizen gaat slopen om een tunnel te bouwen en extra asfalt richting de stad aanlegt ten koste van de gezondheid van Utrecht, terwijl er legio andere mogelijkheden bestaan om de drukte op te lossen, zoals aanpassingen op het bestaande wegennet.

Na afloop spreekt een echtpaar uit Oog in Al fractievoorzitter Marry Mos aan. “De PvdA is gewoon al jaren voor die Spoorlaan. Het maakt hun niets uit of er extra auto’s de stad inkomen. Ik ben blij dat ik nu weet dat het ook anders kan. We hebben echt weer wat te kiezen volgend jaar.”

GroenLinks staat niet alleen in dit verhaal:
"Milieu-organisaties: Nieuw asfalt niet nodig" (allesoverutrecht.nl)
"Aanleg nieuwe snelwegen is niet nodig" (Algemeen Dagblad)

Kijk ook eens op:  www.utrechtsnelweg.nl