Op verzoek van de Provincie Utrecht is de gemeente Utrecht op zoek gegaan naar locaties binnen de gemeentegrenzen waar grootschalig duurzame energie opgewekt kan worden. Heijne: “Dat is belangrijk, omdat we voor onze duurzame energiebehoefte niet afhankelijk moeten zijn van andere delen van het land. Een grote stad met een grote energiebehoefte heeft ook een grote verantwoordelijkheid.” Als er geen extra locaties zouden komen voor wind- en zonne-energie, dan worden de doelstellingen voor duurzame energie die de provincie samen met alle gemeenten heeft vastgesteld niet gehaald.

Lastige beslissingen niet uit de weg

Het laaghangende fruit is inmiddels wel geplukt: er zijn geen grote ongebruikte plekken in Utrecht aanwezig waar windmolens of zonnevelden geplaatst kunnen worden. Maar volgens Heijne is het te makkelijk om er dan maar voor te kiezen om het niet te doen: “Die luxe kunnen we ons helemaal niet meer permitteren. Sterker nog, het is nog maar de vraag of we met z’n allen grootschalige klimaatontwrichting kunnen voorkomen. Het enige wat we kunnen doen is alles op alles zetten om ons steentje bij te dragen.” GroenLinks pleit ervoor om aspecten als geluidsbelasting en effecten op de natuur, recreatie en cultuurhistorische waarden zeer zorgvuldig mee te wegen als de nieuwe locaties worden onderzocht. “Wat mij betreft doen we er alles aan om eventuele negatieve effecten te beperken,” zegt Heijne, “maar de spreekwoordelijke stekker eruit te trekken, dat zullen wij niet zo snel doen. We hebben al die duurzame energie keihard nodig.”

Meer weten over de zoekgebieden voor duurzame energie? Zie agendapunt 10 op Agenda Utrecht - Commissie Energie(transitie), Duurzaamheid, Vastgoed en Wonen donderdag 19 januari 2023 14:00 - 23:00 - iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)