Dwars, de jongerenorganisatie van Groenlinks, is tegen de verbreding van de snelweg A27. Ruim veertig leden protesteerden zondag bij Utrecht Lunetten tegen de plannen door een spandoek aan een brug te hangen met de tekst 'Minder rijden = minder files. Stop verbreding A27'.
Rijkswaterstaat wil de rijksweg bij Lunetten in 2011 verbreden met twee nieuwe rijstroken. De extra rijbanen maken onderdeel uit van de grootschalige verbreding van de A27 tussen Everdingen en Eemnes en moeten de doorstroming van in- en uitvoegend verkeer bij Lunetten verbeteren. ,,Als we het blijven zoeken in asfalt, is er dadelijk geen plek meer over voor rust en natuur. Dit is niet de toekomst die Dwars voor ogen heeft,” aldus voorzitter Joeri van der Hoff.
De jongerenorganisatie van GroenLinks organiseerde dit weekend ook haar halfjaarlijks congres over ‘de toekomst van Nederland". Tijdens dit congres kwam naar voren dat de jongeren een duurzame toekomst voor ogen hebben. ,,Asfaltering van Nederland is allesbehalve duurzaam en toekomstgericht”, zegt Van der Hoff. ,,Binnen de kortste keren staan die nieuwe rijstroken ook weer vol. Dat leidt alleen maar tot extra uitstoot van fijnstof, waar de bewoners van het nabijgelegen Utrecht Lunetten last van hebben. En meer verkeer leidt ook tot meer uitstoot van broeikasgassen.”
Minder auto rijden
Dwars wil dat de overheid daarom fors gaat investeren in het verminderen van autokilometers. Van der Hof:,, Files los je vooral op door minder auto te rijden. Niet het aanleggen van meer asfalt, maar investeringen in werkelijke alternatieven voor het autoverkeer, bijvoorbeeld beter openbaar vervoer, zijn echte oplossingen voor het fileprobleem."
,,Tegelijk moeten we maatregelen nemen om mobiliteit in z’n geheel terug te dringen. Dat kan bijvoorbeeld door mensen voorrang te geven op de woningmarkt in de stad waar zij werken en door mobiliteit niet langer fiscaal te belonen. En we moeten radicaal stoppen met het bouwen van weidewoningen waar bewoners alleen met de auto kunnen komen, en in plaats daarvan nieuwe huizen bouwen bij stedelijke voorzieningen en bij hoogfrequent openbaar vervoer. Maar wij hopen vooral dat mensen zich beseffen dat de aarde kwetsbaar is, en dat ze daarnaar ook gaan handelen en eerst drie keer nadenken voordat ze in de file gaan staan.”