Wat staat er te gebeuren?
Er komt een knip voor autoverkeer onder Hoog Catharijne. Dat betekent dat de singel wordt afgesloten voor doorgaand auto- en motorverkeer. De Catharijnesingel is dan niet meer een route, maar een bestemming, met meer ruimte voor groen en voor het toenemende aantal fietsers en voetgangers. Oversteken van de weg wordt makkelijker. De Binnenstad blijft bereikbaar voor auto’s, maar auto’s die de zuidelijke binnenstad willen bereiken rijden niet meer via het Westplein (het toekomstige Lombokplein) maar via de Zuidpoort, de Bleekstraat. Het besluit is niet nieuw, dat is al 5 jaar geleden genomen, maar de knip wordt binnenkort uitgevoerd (maart 2025). Dat was aanleiding voor sommige partijen om de knip opnieuw te bespreken in de gemeenteraad.
Waarom willen jullie dit?
Ooit was het idee om autoverkeer dwars door Utrecht te leiden. De Singel is toen zelfs gedempt om plaats te maken voor een snelweg. Gelukkig denken we nu anders over hoe een fijne, leefbare stad eruit ziet. En met ‘we’ bedoel ik dan niet GroenLinks, maar het merendeel van de Utrechtse bevolking. We zijn nu al jaren bezig met het teruggeven van ruimte aan groen, fietsers en voetgangers: een stad op menselijke maat. Mooier, prettiger, gezonder en veiliger. Deze knip is een onderdeel van die plannen en alle plannen hangen samen. Minder doorgaand verkeer over de Catharijnesingel is bijvoorbeeld nodig om een prettiger Lombokplein mogelijk te maken.
Als er een knip komt, hoe moet dat dan met alle mensen die daar de stad in moeten en niet zonder auto kunnen?
Het mooie is: door doorgaand verkeer te weren is de binnenstad juist beter bereikbaar voor mensen die niet zonder auto kunnen, omdat het doorgaand verkeer niet in de weg zit. Dus alle bestemmingen in de binnenstad en aan de Catharijnesingel blijven bereikbaar, alleen niet meer via doorgaand verkeer op de singel zelf. De route om ergens te komen kan dus langer worden. Er worden uitzonderingen gemaakt voor bijvoorbeeld hulpdiensten, openbaar vervoer, taxi’s en bewoners van bepaalde aanliggende straten. Er wordt daarnaast – niet alleen in het licht van deze knip, maar breder voor heel Utrecht – gekeken op welke plekken nog meer geïnvesteerd kan worden in toegankelijkheid en parkeerplaatsen voor mensen met een beperking.
Als auto’s om moeten rijden of in de file komen te staan stoten ze toch juist meer vervuiling uit?
Juist door de weg af te sluiten en alternatieven aantrekkelijker te maken, wordt autoverkeer ontmoedigd. Onderzoek laat zien dat dit soort maatregelen op de lange termijn leidt tot minder auto's op de weg, omdat mensen overstappen op andere vervoersmiddelen. Hierdoor nemen de files én de uitstoot uiteindelijk af. De overgangsperiode kan even wennen zijn, maar het doel is een gezondere en veiligere stad voor iedereen. Borden en navigatieapps zijn aangepast zodat mensen de goede route nemen.
What’s next, kunnen we straks helemaal de stad niet meer in?
Nee, dat is niet het doel. De stad moet toegankelijk blijven, maar de nadruk verschuift naar slimme, duurzame manieren om je te verplaatsen. Dit betekent dat mensen nog steeds de stad in kunnen, maar vaker met de fiets, het openbaar vervoer of lopend. Voor wie écht een auto nodig heeft, blijven er altijd mogelijkheden om de stad te bereiken.