Ieder jaar stelt de Tweede Kamer vast hoeveel huren maximaal mogen stijgen. Veel verhuurders voeren deze maximale stijging elk jaar bijna volledig door. Zwanenberg: “De tendens lijkt te zijn: als we meer geld kunnen binnenhalen, dan doen we dat. Terwijl verhuurders, zeker woningcorporaties die sociale huurwoningen beheren, ook een maatschappelijke functie hebben. Veel mensen hebben moeite om rond te komen. Daarom steunen wij de oproep aan alle verhuurders om de huurverhoging dit jaar niet door te voeren.”

De afzenders van de brief, waaronder verschillende huurdersverenigingen en het Woonprotest, voeren aan dat de huurverhoging over de jaren heen veel meer stijgt dan de inflatie. Ook geven verhuurders vaak nauwelijks een inhoudelijke onderbouwing van de noodzaak van de verhogingen. Ondertussen moeten veel huurders meer dan een derde van hun inkomen uitgeven aan woonlasten. Volgens het Nibud komt een kwart van de huurders niet financieel rond na het betalen van de huur. “Het is dus zaak dat verhuurders heel goed afwegen of een huurverhoging daadwerkelijk nodig is en zo ja, hoeveel dan. In plaats daarvan wordt nu gewoon de maximale verhoging toegepast,” zegt Zwanenberg. De onvrede daarover is groot. Zoals de briefschrijvers stellen: “Huurders zijn geen pinautomaten, het zijn mensen. Woningcorporaties zouden aan onze kant moeten staan door zich hard te maken voor investering in volkshuisvesting.”