Een verandering met veel meer gevolgen dan van te voren gedacht
Het invoeren van de parkeerapp is door de gemeente aangevlogen is als een technisch project, met de inschatting dat dit weinig gevolgen zou hebben voor de bewoners. Toen rond de zomer Utrechters een brief kregen over de parkeerapp werd snel duidelijk dat dit een verkeerde inschatting was. De organisaties voor ouderen en mensen met een beperking (U op Leeftijd en SOLGU) kwamen met voorstellen voor verbeteringen en bijna alle partijen in de raad stelden samen vragen. Helaas bleek bij het in gebruik nemen van de app dit najaar dat veel Utrechters tegen technische problemen aanliepen en dat er bovendien veel mensen waren die zich ongemakkelijk voelen bij het betalen van het parkeergeld van hun bezoek.

Digitale kloof
Bezoekers, mantelzorgers en zorgverleners hebben in Utrecht recht op korting op de tarieven voor betaald parkeren. Voor GroenLinks is het belangrijk dat deze bezoekerskorting goed werkt voor iedereen, zeker ook voor inwoners die dat het hardste nodig hebben. In de praktijk is echter gebleken dat het installeren en gebruiken van de nieuwe app voor veel mensen problemen oplevert. Dekkers: ´Het invoeren van de parkeer-app laat pijnlijk zien dat er een kloof is tussen wel en niet digitaal vaardige mensen. De app heeft voordelen, maar is zelfs voor digitaal vaardige mensen lastig te begrijpen. Veel anderen, met name ouderen, Utrechters die de Nederlandse taal minder goed beheersen en laaggeletterden, lukt het vaak niet zelfstandig de app te activeren.’ Naast deze digitale hordes is een groot probleem: dat bewoners nu moeten betalen voor de parkeerkosten van hun bezoekers en (mantel)zorgers: een onwennig gevoel voor veel Utrechters. Niet iedereen vindt het immers prettig om de gemaakte kosten achteraf aan het bezoek terug te vragen.

Communicatie en ondersteuning
De gemeente biedt ondersteuning voor het installeren en gebruiken van de nieuwe parkeerapp. ´Maar die communicatie en ondersteuning bereikt op dit moment deze groep onvoldoende´, zegt Dekkers. ‘Dus daar willen we echt stappen zien. Het is een intensief proces om niet alleen de app te activeren, maar soms ook eerst DigiD en IDeal te regelen. Ook het analoge alternatief voor de ParkeerApp is nu niet echt werkbaar, zeker niet voor mensen die regelmatig bezoek krijgen. Het is dus nodig dat op grote schaal effectieve ondersteuning wordt geregeld, op plekken waar de mensen die het vaakst tegen problemen aanlopen komen (zoals buurthuizen), maar ook thuis. Hier kunnen bijvoorbeeld studenten, mensen van buurtteams of de thuiszorg bij helpen.  

”Ik baal ervan, betreur het en neem verantwoordelijkheid”
In de gemeenteraad heeft verantwoordelijk Wethouder Lot van Hooijdonk gezegd dat de gevolgen van het project echt verkeerd ingeschat zijn. Met name voor de mensen die de bezoekers en kortingsregelingen nodig hebben werkt de parkeerapp onvoldoende. Hier moeten, ook volgens GroenLinks,  echt oplossingen voor komen. De wethouder betreurt de gang van zaken zeer. Het geeft GroenLinks vertrouwen dat er zo ruimhartig erkend is dat het fout is gegaan en dat er verantwoordelijkheid wordt genomen voor concrete verbeteringen op korte termijn.

Betere communicatie en ondersteuning
Om de parkeerapp daadwerkelijk te verbeteren, komen er concrete aanpassingen. Voor januari 2024 wordt een beter alternatief bedacht voor het huidige systeem van analoog betalen, en wordt de mogelijkheid om de rekening indien gewenst te kunnen neerleggen bij de bezoeker. Ook gaat de wethouder kijken of het minimale tegoed te verlagen is naar 1 euro. De  website en app worden verbeterd, en er wordt restitutie aangeboden: wie te veel heeft betaald door het systeem kan gerust aankloppen bij de gemeente. Ook zegde de wethouder toe om meer werk te maken van de communicatie en dienstverlening vanuit de gemeente. Dekkers: ‘Utrecht gaat belangenorganisaties, buurtteams en professionals die bij mensen thuis komen inzetten om Utrechters te helpen. Dat is echt nodig. Ook is het heel goed dat de stadskamer en het gebruikerspanel worden geraadpleegd om verdere moeilijkheden gericht op te sporen en te verhelpen. Een helder tijdspad en concrete oplossingen wekken vertrouwen, en dat is precies waar Utrecht nu behoefte aan heeft.´