Steeds meer mensen ervaren overlast door flitsbezorgdiensten. De diensten zitten vaak in dichtgeplakte winkelpanden, veelal in woonwijken, waarvandaan zij binnen 10 minuten boodschappen aan huis bezorgen. Dekkers: “Ik snap dat dat voor sommige mensen een handige dienst is, maar de overlast is disproportioneel. Omwonenden hebben te maken met gebarricadeerde stoepen, geluidsoverlast en continu verkeer.” De gemeente maakte vandaag bekend deze overlast aan te gaan pakken. Zo wordt het mogelijk om de vestiging van nieuwe flitsbezorgers tegen te houden op plaatsen waar dat nadelig is voor de leefomgeving van omwonenden of voor winkeliers in de buurt. Dekkers: “Dat is een belangrijke stap. Wij vinden het daarbij essentieel dat niet alleen oude, maar ook bestaande vestigingen van flitsbezorgers aangepakt worden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat vestigingen die er al zitten, gewoon overlast kunnen blijven geven.”

Fietsenoverlast
Een van de problemen met flitsbezorgdiensten is de grote hoeveelheid hinderlijk gestalde fietsen nabij de vestigingen. Dekkers wil dat de gemeente handhavend optreedt bij dergelijke overlast. “De gemeente handhaaft nu niet actief op hinderlijk gestalde fietsen, maar ik vind dat daarbij onderscheid gemaakt moet worden tussen particulieren en bedrijven. Particulieren parkeren hun fiets soms hinderlijk omdat er onvoldoende gelegenheid is om je fiets netjes te parkeren. Dat is meestal éénmalig en kortdurend. Voor flitsbezorgers is het gebruik van fietsen of brommers een belangrijk structureel onderdeel van de bedrijfsvoering. De gemeente kan van bedrijven eisen dat ze de bedrijfsvoering organiseren op een manier dat anderen daar geen gevaar of hinder van ondervinden.”

Breed debat
De kansen en risico's van flitsbezorging moeten volgens Dekkers besproken worden in een algemeen debat. Daarin zou ook aandacht moeten zijn voor onder andere verkeersonveiligheid vanwege de tijdsdruk waaronder bezorgers moeten leveren, de arbeidsvoorwaarden van de bezorgers en de privacy van consumenten die de apps installeren. Dekkers: “We moeten niet alleen de symptomen bestrijden, maar een breed debat voeren: hoe staan wij ten opzichte van flitsbezorgers en andere bedrijven die soortgelijke problemen opleveren? De insteek moet wat mij betreft een gesprek zijn over hoe we prettig, veilig en duurzaam kunnen samenleven in de stad. En vanuit daar vervolgens kijken wat wel en niet mogelijk is.”