Lijst met mogelijkheden
Al eerder werd bekend dat het Rijk gemeenten minder geld toekent dan eerder was aangegeven. Daarom moeten gemeenten nu noodgedwongen gaan bezuinigen. De vandaag gepubliceerde lijst bevat alle opties waarmee de gemeente Utrecht kan bijsturen. Kleinrensink: "Dat betekent dus niet dat dit allemaal gebeurt. We wachten op het voorstel van het college over welke keuzen zij willen maken en dan gaan we goed beoordelen wat wel en niet mogelijk is." Daarbij wil GroenLinks ervoor zorgen dat niemand kopje onder gaat en dat belangrijke opgaven zoals verduurzaming niet vertragen.  Kleinrensink: "Onze inzet is dat we de meest kwetsbare Utrechters zoveel mogelijk ontzien en dat de drie pijlers van ons beleid, gelijke kansen, betaalbaar wonen en een groene en klimaatbestendige stad, prioriteit krijgen."

Geld van het rijk
Al eerder luidde de Utrechtse GroenLinks fractie de noodklok. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota stipte Kleinrensink de toegenomen zorgvraag aan en de daarbij komende kosten in Utrecht. De landelijke overheid zou de gemeente Utrecht te weinig financiering geven om dit op te vangen. Kleinrensink: "Veel gemeenten zitten met dezelfde financieringsproblemen. De enige mogelijkheid is om in actie te komen naar het Rijk. Als dat niet lukt, kan het resultaat zijn dat we taken moeten teruggeven".