Bij de voorlopige uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen is GroenLinks met 12 zetels als grootste partij van Utrecht uit de bus gekomen. GroenLinks lijsttrekker Heleen de Boer is dolblij: “Deze historische uitslag laat opnieuw zien dat Utrecht een echte GroenLinks-stad is. Inwoners hebben gekozen voor het klimaat, voor eerlijk delen, voor betaalbaar wonen en voor een stad waarin iedereen mee kan doen. Wij gaan vol energie de onderhandelingen en de komende vier jaar tegemoet om deze beloften waar te maken.”

Als grootste partij neemt GroenLinks het initiatief voor de coalitieonderhandelingen. De partij nodigt de komende dagen alle partijen uit voor een gesprek over de toekomst en uitdagingen van de stad. De Boer: “In de verkiezingscampagne hebben we soms de verschillen tussen partijen benadrukt. Nu is het zaak om de overeenkomsten te zoeken en samen antwoorden te vinden op de uitdagingen voor de komende jaren. Het uitgangspunt voor GroenLinks is dat iedereen mee moet kunnen doen en dat we de stad gezond en leefbaar houden.”

Het aantal GroenLinks stemmers in Utrecht steeg met meer dan 6 procent ten opzichte van de gemeenteraadsverkiezingen vier jaar geleden. Al sinds de oprichting is GroenLinks de enige stabiel grote partij in de Utrechtse gemeenteraad. Heleen de Boer: “Ik feliciteer alle partijen die zetels hebben gewonnen met het door hen behaalde resultaat. De nieuwkomers heet ik van harte welkom. Ik ga ervan uit dat we met alle partijen zullen blijven werken aan een goed inhoudelijk debat en een goede en open sfeer, zowel in de stad als binnen de gemeenteraad.”

Ook in andere grote steden, waaronder Amsterdam en Nijmegen, werd GroenLinks de grootste partij. De Boer: “De positieve energie van de Tweede Kamerverkiezingen was in de campagne goed voelbaar. Niet eerder gingen er zoveel GroenLinksers in Utrecht de straat op voor een gemeenteraadsverkiezing. Deze brede links-progressieve beweging willen we de komende jaren verder uitbreiden. Maar voor dit moment wil ik alle vrijwilligers bedanken voor hun enorme inzet!”