Stel, je hebt weinig geld, maar probeert toch een beetje te sparen, zodat je bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine kan kopen als de oude kapot gaat. Dan kan het zomaar zijn dat het beetje spaargeld dat je opzij hebt gelegd opgaat aan gemeentelijke belastingen, waardoor je opnieuw met lege handen staat. GroenLinks en PvdA willen daar iets aan doen. “De regels zijn te streng, onduidelijk en bestraffen financieel gezond en verantwoordelijk gedrag. Wij willen daar al heel lang verandering in”, aldus Rick van der Zweth, fractievoorzitter van PvdA Utrecht. Met het initiatiefvoorstel willen de partijen na jaren van stilstand beweging in het dossier krijgen. Het initiatiefvoorstel moet ervoor zorgen dat meer mensen in Utrecht recht krijgen op kwijtschelding van hun gemeentelijke belastingen.

Den Haag aan zet

Al jaren lobbyt de gemeente Utrecht bij het Rijk voor betere landelijke regels. Van der Zweth: “Zoals het nu gaat zijn de regels onduidelijk voor de mensen die het betreft, oneerlijk voor mensen die proberen te sparen, en onhandig voor de uitvoerende organisaties die met verschillende regelingen en verschillende voorwaarden moeten werken”. Ook in de Tweede Kamer werd een motie die daartoe oproept al in januari 2021 aangenomen. “Helaas zonder enig resultaat”, zegt Kleinrensink. “Niet eens een reactie. De motie wordt gewoon niet uitgevoerd. Ondertussen hebben mensen met weinig geld dagelijks problemen om rond te komen. Ik vind dat onacceptabel. Daarom komen we met dit initiatiefvoorstel, zodat de gemeente Utrecht zelf eerlijk en duidelijk beleid kan gaan voeren. Onze oproep aan Den Haag is daarbij: Doe wat je moet doen, help mensen die het echt nodig hebben!"

Het initiatiefvoorstel werd in de gemeenteraad van 7 december met grote meerderheid aangenomen.