Waarom het alternatief zo veel beter is
In hun strijd om de verbreding van de A27 te voorkomen en de bomen bij Amelisweerd te beschermen, hebben de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht samen gewerkt aan een alternatief voor die verbreding. Eerder schreven we al dat het alternatief beter is, doordat de bestaande breedte van de weg optimaal benut wordt. In plaats van lukraak rijbanen erbij te leggen wordt er slimmer gekeken naar de capaciteit van de wegen en hoeft de 'bak' van de snwelweg niet te worden verbreed. Daardoor kan het bos bij Amelisweerd gespaard blijven. Raadslid Fred Dekkers: "Bij dit alternatief worden vragen gesteld als ‘hoe kunnen we zorgen dat met name in de spits minder mensen kiezen voor de auto voor relatief korte ritten?’ Daar zit winst. Daarnaast wordt in het alternatief het verkeer beter verdeeld over de wegen rondom Utrecht, waaronder de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU), waardoor de bereikbaarheid verbetert."

Het alternatieve plan is ook beter voor Overvecht
Het is van belang dat de veranderingen rondom de A27 in samenhang met de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) worden bekeken. Het verkeer op de NRU neemt, als het alternatieve plan wordt uitgevoerd, minder tot toe dan als de verbreding wordt doorgevoerd. Daarmee verbetert de leefbaarheid in Overvecht, omdat de geluidsoverlast vermindert en de luchtkwaliteit verbetert. Fred Dekkers: "Ook vinden wij het belangrijk om de oversteekbaarheid van Overvecht en het Noorderpark te verbeteren en deze met elkaar te verbinden. Dat kan ook beter met het alternatieve plan." GroenLinks zal 28 maart een motie indienen in de gemeenteraad, waarin de gemeenteraad wordt gevraagd het alternatieve plan te steunen en waarin Den Haag  wordt gevraagd om ook te kiezen voor dit alternatief in plaats van de verbreding van de weg.
De motie zal waarschijnlijk breed gesteund worden.