Met het coalitieakkoord, dat de afgelopen dagen samen met de Voorjaarsnota besproken werd, koersen we af op een nog groener, eerlijker en socialer Utrecht. Zo komen er veel meer betaalbare woningen in de stad, gaat Utrecht op alle locaties waar dat kan duurzame energie opwekken en worden racisme en discriminatie stevig aangepakt. We zijn dus vooral trots op ons akkoord, maar natuurlijk kan er altijd nog meer. Hieronder een kleine greep uit de vele dingen die GroenLinks de afgelopen dagen heeft ingebracht.

Geen sociale huurwoningen verkopen

Sociale huurwoningen zijn er te weinig in Utrecht. Dus dan moeten corporaties de bestaande sociale huurwoningen natuurlijk niet gaan verkopen! Al eerder kwam er door inzet van GroenLinks een stop op de verkoop van sociale huur in oost, noordoost, de binnenstad en west, wijken waar al weinig sociale huur is. Met het nieuwe coalitieakkoord wordt dit verbod uitgebreid naar de hele stad! Goed nieuws, maar dan moeten corporaties zich er wel aan houden. Momenteel staan er bijvoorbeeld in de wijk West meerdere sociale huurwoningen te koop. Op verzoek van ons raadslid Pepijn Zwanenberg gaat de wethouder bij hen aankloppen om dit te stoppen.

Jeugdzorg voor de meest kwetsbare jongeren

Er komt 6 miljoen extra voor de Jeugdzorg. Keihard nodig, want de zorg voor vaak kwetsbare kinderen staat onder druk. Een van de redenen waarom de Jeugdzorg het zo druk heeft, is omdat er veel ‘gewone’ opvoedvragen op haar bordje terecht komen: drukke kinderen, slechte motivatie voor schoolwerk, pubergedrag, etc. Lastige problemen, maar niet iets voor de overbelaste Jeugdzorg. GroenLinks raadslid Ingeborg Hornsveld vroeg de wethouder om te kijken of Jeugdzorg zich echt kan gaan richten op de meest kwetsbare kinderen. De wethouder gaat het gesprek hierover aan!

Stop met subsidies voor nieuwe kachels

Houtrook is behoorlijk ongezond en omwonenden ervaren vaak hinder van rokende schoorstenen. Daarom geeft de gemeente subsidie aan mensen die hun oude kachel of rookkanaal willen verwijderen. Heel goed! De gemeente geeft ook subsidie aan mensen die hun kachel willen vervangen, en wat ons raadslid Rachel Heijne betreft schaffen we dat af. Ook nieuwe kachels zijn namelijk nog steeds flink vervuilend! De wethouder ziet er wel wat in om het vervangen van kachels niet meer te subsidiëren en gaat kijken hoe de subsidieregels kunnen worden aangepast.

Vuurwerkverbod: komt het er nog van?

Elk jaar is het weer raak: oud en nieuw gaat gepaard met veel overlast, luchtvervuiling, ongevallen, stress bij dieren en mensen en overbelaste hulpdiensten. GroenLinks wil dat de jaarwisseling voor iedereen een feestje is en pleit al jaren voor een vuurwerkverbod voor particulieren. Komende jaarwisseling zou het zo ver zijn, beloofde de Burgemeester. Julia Kleinrensink heeft er nogmaals voor gepleit om het verbod daadwerkelijk dit jaar in te laten gaan. We horen snel meer!

Eerlijke betaling voor iedereen in de culturele sector

Iedereen die werkt moet eerlijk behandeld en eerlijk betaald worden. In het coalitieakkoord staat dat voor culturele makers de Fair Practice Code gaat gelden: iedereen die in opdracht van de gemeente werkt aan cultuur wordt volgens die code eerlijk behandeld en betaald. Raadslid Ingeborg Hornsveld vroeg de wethouder of die code ook geldt voor alle ondersteuners die in de culturele sector werken, bijvoorbeeld de kaartverkopers of de podiumbouwers. En jawel, de wethouder heeft gezegd dat ook zij onder de Fair Practice Code vallen!

Geen boete op samenwonen

Krijg je een bijstandsuitkering en ga je samenwonen? Dan krijg je per direct minder geld – dat heet de kostendelersnorm. Die wet leidt in de praktijk tot schrijnende situaties: kinderen die niet meer bij hun ouders kunnen wonen, geliefden die noodgedwongen hun eigen huis aanhouden. Zeker nu alles steeds duurder wordt, is het hoog tijd dat die wet wordt afgeschaft. En zolang dat niet het geval is, moet Utrecht stoppen de kostendelersnorm toe te passen. Onze fractievoorzitter Julia Kleinrensink maakt zich al jaren hard voor mensen in de bijstand en wilde weten wanneer Utrecht stopt met het toepassen van de kostendelersnorm. De wethouder komt eind van het jaar nog met een voorstel!

Gelijke kansen voor iedereen

Wij willen dat iedereen in Utrecht gelijke kansen krijgt. Ons raadslid Melody Deldjou Fard vroeg om een plan om discriminatie op de arbeidsmarkt aan te pakken en dat gaat er komen! Ook vroeg ze aandacht voor pedagogische zorg voor de kinderen en jongeren die in Utrechtse asielzoekerscentra verblijven. Ook die kinderen verdienen een eerlijke kans en een gezond pedagogisch klimaat. De wethouder gaat ermee aan de slag.

Nieuwsgierig geworden naar de debatten? Je kan vele uren vergaderingen over de Voorjaarsnota hier terugkijken.