Het afgelopen jaar gingen duizenden de straat op om op te staan tegen de wooncrisis. Ook in Utrecht protesteerden bewoners samen met GroenLinks en andere partijen. En terecht. Te lang hebben mensen gedacht dat het niet kunnen vinden van een huis hun probleem was, terwijl het een probleem van de samenleving is.

Ik strijd in de gemeenteraad al jarenlang voor meer betaalbare woningen. Wonen is een recht en iedereen verdient een goed en betaalbaar dak boven het hoofd. Daarom zet GroenLinks in op minimaal 40% sociale woningbouw bij alle nieuwbouw. Ook in de duurdere wijken. Zo is er op mijn initiatief bijvoorbeeld sociale woningbouw toegevoegd aan de herontwikkeling van de oude gevangenis aan het Wolvenplein.

Utrecht is met zo’n 3.000 nieuwbouwwoningen per jaar kampioen huizenbouwer van Nederland. Bijna de helft daarvan bestaat uit sociale huur. En daar mogen we trots op zijn, maar dat is niet genoeg. We moeten ook de bestaande woningen beschermen. Tegen beleggers bijvoorbeeld, die woningen opkopen om ze vervolgens tegen exorbitante bedragen te verhuren (buy-to-let). Tegen eigenaren die teveel huur of buitensporige servicekosten vragen. Ook moeten we het verbod op de verkoop van sociale huur uitbreiden. Eerder is er op mijn initiatief al een verbod gekomen op de verkoop van sociale huurwoningen in de Binnenstad, Oost, Noordoost en West. Nu is het tijd om daarop door te pakken en dat verbod uit te breiden.

Het gaat spannend worden deze verkiezingen, er staat veel op het spel. Wonen is wat mij betreft topprioriteit. Als wij willen dat Utrecht een stad voor iedereen is en blijft moeten we keihard blijven inzetten op meer betaalbare woningen. En dat betekent opboksen tegen de vrije markt en het neo-liberale beleid uit Den Haag. Ik ben er klaar voor. GroenLinks is er klaar voor. Voor Utrecht en alle huidige en toekomstige Utrechters. Utrecht, thuis voor iedereen.