Er hangt altijd een zweem van mysterie rondom politieke onderhandelingen. Hoe is wie overgehaald om wat te vinden? Hoe komen compromissen tot stand? En waar hebben ze het nou eigenlijk al die tijd over? Om een tipje van de sluier op te lichten even wat cijfers op rij:

Er ligt een akkoord van 77 pagina’s. Om dat te bereiken waren er in totaal 10 weken aan onderhandelingen nodig. 2 weken om te verkennen met welke partijen we gingen onderhandelen en 8 weken voor de inhoud. We zaten met 5 partijen aan tafel, van elke partij waren 2 personen aanwezig en die werden bijgestaan door 2 formateurs en 7 mensen aan ambtelijke ondersteuning. Om de inhoud te realiseren is er ongeveer 197 uur onderhandeld (exclusief voorbereiding en lezen). Dit gebeurde op ongeveer 10 verschillende plekken, verspreid over de stad. Dat betekent heel veel koppen thee (je bent GroenLinkser of je bent het niet…), een aantal koppen koffie (zeker op de lange dagen) en af en toe een biertje (om de moed erin te houden). Talloze grapjes over en weer, soms een diepe zucht. Er was 1 excursie naar Tilburg, elke week een bijpraatsessie met leden, elke week gesprekken met de fractie en heel veel telefoontjes en appjes tussendoor.

Maar al deze feiten zeggen misschien niet zoveel over hoe onderhandelingen echt gaan. Het grote geheim van onderhandelingen is dat je het samen moet doen en dat je elkaar echt nodig hebt. Linda (bij de verkenning) en Lot (bij de onderhandelingen) waren de maatjes met wie ik altijd kon overleggen en samen kon strijden voor dezelfde idealen. Met de fractievoorzitters en secundanten van andere partijen dachten we na hoe we tot oplossingen konden komen en hielden we elkaar scherp.  De formateurs zorgden voor de goede sfeer en soms ook voor tempo als de discussies te lang duurden. De fractie, die ons door dik en dun steunde, kon altijd gebeld worden. Vele GroenLinksers wilden meehelpen en meedenken vooraf en tijdens de onderhandelingen. Familie en vrienden stuurden kaartjes en appjes als aanmoediging.  Zonder al deze mensen was er nooit zo’n mooi akkoord uitgekomen waarmee we gaan strijden voor klimaat, betaalbare woningen en gelijke kansen.

Dus ja, uiteindelijk is zo'n onderhandeling minder mysterieus dan het misschien lijkt. Het is vooral hard werken en samenwerken. Het is heel veel overleggen, maar wel over zaken die er echt toe doen en die me na aan het hart liggen. Ik ben ontzettend trots op het akkoord dat er ligt. Je kan het hier lezen. De proof of the pudding is het uitvoeren van het akkoord. Ook dat doen we met elkaar. Met de fractie, de raad, het college, jullie als leden, maar vooral ook met de stad.

Wil je me laten weten wat je vindt van het akkoord of heb je ideeën voor een sociale, groene en inclusieve stad? Mail dan gerust naar j.kleinrensink@utrecht.nl.