Uitgelicht

Lot van Hooijdonk, wethouder Verkeer en Mobiliteit
Lot van Hooijdonk, wethouder Verkeer en Mobiliteit

Utrecht op de tweede plaats van meest fietsvriendelijke steden ter wereld

Utrecht investeert in de fiets, mede dankzij de onvermoeibare inzet van Lot van Hooijdonk, ‘onze’ wethouder Verkeer en Mobiliteit. En mét resultaat: Utrecht is na Kopenhagen uitgeroepen tot de meest fietsvriendelijke stad ter wereld. Dit werd bekendgemaakt door bureau Copenhagenize tijdens het internationale fietscongres Velocity.

De Copenhagenize Index komt elke twee jaar tot stand door fietsvriendelijkheid van een groot aantal steden over de hele wereld met elkaar te vergelijken. Dit gebeurt op basis van zo’n 14 indicactoren waaronder plaatselijk fietsbeleid, infrastructuur innovatie en voorzieningen.

Lekker doorfietsen en fietsparkeren

Utrecht maakt indruk als een van de kleinere steden in de Copenhagenize Index. Bijvoorbeeld met de unieke Dafne Schippersbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, onderdeel van de doorfietsroute tussen Leidsche Rijn en het centrum, maar ook met de bouw van een fietsenstalling voor 33.000 fietsen bij het Centraal Station.

De pop-up fietsenstallingen in de binnenstad dragen bij aan de oplossing van het fietsparkeerprobleem in de binnenstad. Utrecht is ook de eerste stad ter wereld met een P-route voor fietsers. Digitale borden geven aan hoeveel plaatsen er vrij zijn in de gratis, overdekte en beveiligde, fiestenstallingen in de stad.

Utrecht heeft al de langste fietsstraat ter wereld - 6 km - maar er zijn plannen voor meer. Lekker doorfietsen naar en vanuit het centrum.

Innovatie maakt fietsen leuker

Utrecht investeert in innovatieve maatregelen om het fietsen in de stad aantrekkelijker en veiliger te maken.

In april 2017 is een proef gestart met ‘Flo’, een snelheidsadvies systeem, op de hoek van de drukke Amsterdamsestraatweg en de Marnixlaan. Met behulp van symbolen geeft ‘Flo’ een persoonlijk snelheidsadvies aan fietsers: moet je sneller (haas) of langzamer (schildpad) gaan fietsen om ‘groen’ te halen. Dit systeem bevordert de verkeersdoorstroming én het neemt een van de grootste fietsfrustraties weg: wachten voor een rood stoplicht.

"Finally a larger Dutch city casts off the status quo and makes a serious and determined move for their future as a bicycle city."
Mikael Colville-Andersen - CEO Copenhagenize Design Co.

>Bekijk in het filmpje hoe Flo werkt

>Bekijk het filmpje van de start van Flo in Utrecht