GroenLinks presenteert concept verkiezingsprogramma ‘stad voor iedereen’

Vandaag presenteert GroenLinks Utrecht het conceptverkiezingsprogramma ‘stad voor iedereen’. In het programma staan eerlijk delen, gezonde lucht en een duurzame toekomst centraal. Lijsttrekker Heleen de Boer: “Landelijk ging GroenLinks de verkiezingen in met het motto ‘wij gaan Nederland veranderen’. In Utrecht laten we als enige stabiele grote partij al jaren zien dat het echt anders kan. Die verandering willen we met dezelfde daadkracht doorzetten. De groei van de stad vraagt daar ook om.”

De afgelopen acht jaar leverde GroenLinks de wethouder verkeer en mobiliteit. Voetganger en fiets kregen meer ruimte ten opzichte van de auto. Utrecht is uitgeroepen tot tweede fietsstad ter wereld (na Kopenhagen) en tot de gemeente met het meest duurzame mobiliteitsbeleid van Nederland. GroenLinks wil dit beleid voortzetten. De Boer: “We worden nu al bijna dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van klimaatverandering. Dat vraagt om een daadkrachtig beleid en politieke ruggengraat. Groen zit niet alleen in onze naam, het zit in onze genen.”  In het programma staat dat GroenLinks de binnenstad steeds verder autovrij wil maken, te beginnen met de Oudegracht. “Dat kan door vanaf 2020, als het huidige contract afloopt, de parkeergarages Springweg en Paardenveld alleen nog te gebruiken voor fietsparkeren en bestemmingsverkeer”, licht De Boer toe.

Eerlijk delen

Utrecht groeit, GroenLinks vindt dat iedereen daarvan moet kunnen meeprofiteren. De partij wil daarom dat er meer betaalbare woningen gebouwd worden en ziet kansen voor duurzame groei. De Boer: “Met de omslag van gas naar andere energiebronnen creëren we duizend nieuwe banen in de regio. Wij willen samen met het ROC jongeren uit de buurt opleiden om dit werk te gaan doen, bijvoorbeeld in Overvecht en Kanaleneiland.” Daarnaast wil de partij dat mensen met een uitkering meer armslag krijgen om naast hun uitkering betaald bij te werken. De Boer: “We benaderen mensen vanuit vertrouwen. Op deze manier is het gemakkelijker om weer aan het werk te gaan en te bouwen aan je toekomst.”

Duurzame toekomst

Een duurzame toekomst betekent ook dat mensen samen leven in hun wijk en buurt. GroenLinks wil meer projecten als Plan Einstein, De Saffier en Place2BU, waarbij mensen met verschillende achtergronden, zoals statushouders, studenten en zorgcliënten samenleven. Ook groen werkt verbindend, soms letterlijk. “In het Maximapark in Leidsche Rijn is Het Lint - een 8 km lange wandel- en hardloopring waarop ook gefietst kan worden -  een mooi voorbeeld van hoe groen en de inrichting van de openbare ruimte uitnodigt tot beweging en ontmoeting. Zo’n lint willen we ook in Overvecht, als verbinding  tussen de verschillenden parken.”

Het concept verkiezingsprogramma kan door de leden gewijzigd worden. Amendementen kunnen worden ingediend tot zondag 8 oktober 23:59. Op de Algemene Ledenvergadering (ALV) van 1 november 2017 zullen we stemmen over de amendementen en vervolgens het verkiezingsprogramma vaststellen.