Heleen de Boer

Fractievoorzitter. Openbare orde en veiligheid, bestuurlijke zaken

“Ik wil ervoor zorgen dat meer mensen zicht veilig voelen in Utrecht. Dat begint met elkaar kennen en ontmoeten. En met bijvoorbeeld goede jongerenwerkers en wijkagenten.”

Heleen (51) is de voorzitter van GroenLinks-fractie in de gemeenteraad. Ze is als allrounder een onverbeterlijke wereldverbeteraar en laat dat ook zien in haar werk voor de raad. Deze periode is ze woordvoerder openbare orde en veiligheid. Ze zit sinds 2010 in de gemeenteraad. De politiek is haar met de paplepel ingegoten: haar vader was raadslid voor progressief Sneek en een van de grondleggers van GroenLinks. Later was hij onder andere fractievoorzitter in de Eerste Kamer. Heleen zat 3,5 jaar in het afdelingsbestuur in Utrecht. Haar favoriete wijk is Lombok, waar ze zelf al ruim 30 jaar woont.

Heleen werkt als beleidsadviseur bij de FNV, waar ze bestuurders ondersteunt in de sector Publiek Belang. Dat zijn vooral oude overheidsbedrijven, zoals PostNL, maar ook de energiebedrijven, de bibliotheken en het stadsvervoer.